Автокөлік шамдар туралы
Көлікте екі жүзге жуық түрлі жарық көздері бар: ішкі жарықтандыру, фаралар және бақылау тақтасындағы жарықтандыру. Шамдар жанған кезде, бұл аздап ыңғайсыздық тудыруы мүмкін және үлкен қолайсыздықтар тудыруы мүмкін. Мысалы, қысқа жарық пен тұманға қарсы шамдар жайлылық туралы емес, жол қозғалысының барлық қатысушыларының қауіпсіздігі туралы.
Автокөліктерге арналған қандай шамдар бар және олар туралы не білуіңіз керек – әрі қарай көреміз.
Фарлардың тарихы: керосиннен заманау шамдарға дейін
Көліктегі алғашқы жарық көздері керосинді фаралар болды. Және де олар іс жүзінде қажетті жарықтандыруды бермеді. Ацетилен шамдарының келуімен жағдай жақсы жаққа өзгерді, өйткені олар жақсы жарқырады. Бірақ нюанс бақыланбайтын жарық ағынында болды, яғни алыс және төмен жарық арасында ауысу мүмкін болмады. Бұл келе жатқан көліктердің жүргізушілерін таң қалдырды.
Машиналардағы алғашқы электр шамдары қуатты прожекторлар түрінде болды. Бұл бағыттағы нақты революцияны Bosch жасады. Ол қыздыратын екі жіптен тұратын шам шығарды. Оны автомобиль дизайнында жаппай пайдалану 1925 жылы басталды. Ал 1950 жылдардан бастап жолды біркелкі жарықтандыру әдісі қолданылды.
Жүз жылдық тарихта автомобиль шамдары бірнеше өзгеріске ұшырады. Бірақ сонымен бірге олардың принципі өзгеріссіз қалады: жақын және алыс жарықты бөлу, асимметриялық жарық сәулесін қолдану.
Автокөлікке арналған шам түрлері
Автокөлік қыздыру шамы енді өзекті емес, әсіресе шетелдік автомобиль өнеркәсібінде. Бүгінгі таңда автожарық үш негізгі шаммен ұсынылған: ксенон, галоген және жарықдиодты. Автомобиль шамдарының барлық осы түрлері сұранысқа ие. Олардың оң және теріс жақтары бар, оларды дұрыс оптиканы таңдау кезінде ескеру қажет.
Шамдардың барлық нұсқаларын OLX сайтынан таба аласыз: мұнда авто жарықтың үлкен таңдауы бар.
Галоген шамдары
Автокөлікке арналған галоген шамдары – бұл классиканың бір түрі. Олар стандартты шамдардың модификациясын білдіреді. Мұнда да вольфрам спиралы бар, бірақ ол шамамен 3000°C дейін қызады, ал жанудан қорғау – бұл үлкен қысымдағы негізде орналасқан газ.
Осындай шамдардың артықшылықтары:
- үлкен таңдау – бұл жерде модельдер өте үлкен;
- ауа райы қолайсыз және дымқыл асфальтта да жақсы жұмыс істейді;
- қол жетімді құны;
- қуатты тұтынудың оңтайлы деңгейі.
Галоген шамының кемшілігі басқа нұсқалармен салыстырғанда қысқа қызмет ету мерзімі болып саналады. Олар шамамен 1000 сағат жұмыс істеуге арналған. Шамдар дірілге сезімтал, ал жарық ағыны басқаларға қарағанда сәл нашар. Жоғары температураға байланысты поликарбонат рефлекторы мен фаралар диффузоры уақыт өте келе қызады.
Галоген шамдарын алыс және жақын жарықта, тұманға қарсы, қосымша жарықтандыруда қолданылады.
Ксенон (HID) шамдары
Ксенон шамдары газды разрядты және HID деп те аталады. Бұл автомобиль оптикасының келесі буыны. Мұнда қыздыратын жіп қолданылмайды. Жарық жарқын жарқыл беретін плазма – иондалған газдың арқасында пайда болады. Оның құрамы жарық температурасына әсер етеді.
Ксенон шамдарының артықшылықтары:
- ұзақ жұмыс уақыты – 4000 сағатқа дейін;
- қызып кетуге және дірілге төзімділік;
- жарқын жарқыл.
Кемшілігі – электр энергиясын көп тұтыну және жоғары шығындар.
Негізінен мұндай шамдар алыс және жақын фарларда қолданылады. Бұл жерде монтаждау өте маңызды, өйткені олар өте жарқын және дұрыс түзетусіз келе жатқан көліктердің жүргізушілерін таң қалдыруы мүмкін. Жарық сәулесінің таралу ерекшеліктеріне байланысты шамдарды тұманға салмаңыз.
Жарықдиодты (LED) шамдар
Автокөліктер үшін қандай шамдар жақсы екенін іздегенде, жарықдиодты шамдарға назар аударыңыз. LED-бұл автомобильдер үшін оптиканың соңғы нұсқасы. Олардың барлығы тұрмыстық жарықтандырудан біледі. Бірақ уақыт өте келе технология автомобильдерге де көшті.
Жарықдиодты шамдардың артықшылықтары:
- төмен қуат тұтыну;
- ұзақ қызмет ету мерзімі;
- жарқыл температурасының кең таңдауы;
- спектрде ультракүлгін сәулелер жоқ;
- дірілден қорықпайды.
Алайда, мұндай шамдар қымбатырақ. Егер біз оларды ксенонмен салыстыратын болсақ, онда шашырау диапазоны мен жарық сәулесі аз болады. Бұл жарықсыз жолдардағы шамның тиімділігін төмендетеді. Бірақ егер біз шамдардың барлық үш нұсқасын салыстыратын болсақ, онда галогендік шамдар ауа-райының қолайсыздығында және дымқыл асфальтта жақсы жұмыс істейді. Жарықдиодты шамдар жалпы және бүйірлік шамдар үшін, салонды жарықтандыру үшін, бас жарық үшін қолданылады.
Қазақстанда қандай шамдарға рұқсат беріледі? Егер зауытта автокөлік өндірушісі жарықдиодты шамдарды фараларға салса, оларды ұқсас шамдармен ауыстыруға болады. Бірақ жарықдиодты шамды, мысалы, галогендік фараға қою – бұл бұзушылық. Бұл айыппұл 15 АЕК құрайды (2024 жылы — 55 380 теңге).
Ең жаңа технологиялар
Технология бір орында тұрмайды. Соңғы жылдары машиналарда жарықдиодты лазерлік фаралар қолданылады. Олар рекордтық жарық сәулесіне ие — жарты шақырымнан астам.
Органикалық жарықдиодты шамдар (OLED) да танымал, олардың материалдары электролюминесценция әсерін береді. Бүгінгі таңда технология негізінен премиум модельдерде қолданылады.
Шамдардың жіктемесі
Қандай шамдарды фараларға қоюға болатынын шешкен кезде, дұрыс нұсқаны табуға көшіңіз. Ол үшін сіз жарықтандыру құрылғыларының жіктелуін білуіңіз керек және стандарттарды түсінуіңіз керек.
Халықаралық стандарттар
Халықаралық стандарттар бойынша шамдардың негізгі әріптік белгілері:
- H — галоген шамы;
- T — кішкентай шам, колбасы бар түпше;
- R — металл түпше 15 мм және колба 19 мм;
- P — металл түпше 15 мм, колба диаметріі — 26,5 мм;
- BA — қаріп түрінің шамы;
- W — әйнек түпше.
Әріптік белгілеуден кейін әдетте сан жүреді. Ол вольттағы номиналды кернеуді көрсетеді: 6, 12 немесе 24 В. Әрі қарай — ватттағы номиналды қуат: 1-ден 110 Вт дейін. Соңғы таңба – бұл негізгі модельден ерекшеленетін ерекшелік (1-ден 3-ке дейінгі сан).
Қуат сипаттамасы
Барлық шамдарда номиналды ватт қуатын көрсетеді. Төмен жарық шамдары үшін көрсеткіш төмен, ал алыс шамдар үшін — жоғары. Жалпы мән машинаның аккумуляторы мен генераторына жүктемені анықтайды.
Шамдарды ауыстыру кезінде стандартты модельдерден қуаты бойынша ерекшеленетін оптика қоймаған жөн. Әйтпесе, электр желісінің шамадан тыс жүктелуі машинаға зиянды болады.
Автокөлік шам түпшесінің түрлері
Халықаралық стандарттарда жертөлелердің түріне қарай жеке жіктеу бар. Мысалы, H7 төмен жарық шамдары – бұл жақын және алыс жарық фараларында қолданылатын негіздің кең таралған түрі. Көбінесе бекіту түрі — серіппелі қысқышпен тұрақты.
Фаралардағы жалпы галоген шамдары H1, H3, H4, H7, HB3, HB4, R2 деп белгіленеді. Дәл осындай белгілер бірдей негізі бар жарықдиодты шамдарда да бар.
Ксенон шамдарының негіздері басқаша белгіленеді: D1S, D2S, D2R, D3S, D3R, D4S, D4R. Бұл ретте «D_S» белгісі линзалық фаралар үшін, ал «D_R» рефлекторлық шамдар үшін қажет.
Жарық сипаттамалары
Шамдар үшін маңызды көрсеткіш – жарық температурасы. Бұл параметр жалпы жарық ағынындағы сары және көк пропорцияны білдіреді. Мұндағы қағида қарапайым: сары реңк неғұрлым көп болса, температура параметрі соғұрлым төмен болады, көк түс соғұрлым жоғары болады.
Күн сәулесінің аналогы ең ыңғайлы болып саналады-бұл реңктері жоқ ақ жарық. Температура диапазоны әдетте 5-тен 6 мың к-ге дейін. Бұл мәнге ксенон және жарықдиодты шамдар өте қолайлы.
Шам шығаратын жарық мөлшері де маңызды. Бұл жарық ағыны деп аталады. Ол неғұрлым күшті болса, шам соғұрлым жарқырайды. Дегенмен, көліктерде жарық аз болатын шектеулер бар. Ол жеткілікті күшті болуы керек, бірақ жүргізушілерді таң қалдыратындай емес. Әдетте бұл аз жарық үшін 1000 лм, ал алыс жарық үшін 1650 лм. Ауытқушылығы 15% дейін болуы мүмкін.
Автокөлікке шамдарды қалай таңдау керек: критерийлері
Автокөлікке арналған шамды таңдау үшін оның сипаттамаларына назар аудару керек.
Маңызды: жаңа шамның түпшесі әр түрлі болмауы керек.
Шамның негізгі параметрлері:
- қуат-жарықтың қарқындылығы мен күші соған байланысты;
- түс температурасы – бейтарап тонды таңдаған жөн;
- жұмыс ұзақтығы – жарықдиодты және ксенонда ұзағырақ;
- жарық ағыны – жарықтың жарқылын анықтайды;
- әрекеттеің ұзақтығы – жарық ағынына ғана емес, сонымен қатар фаралардың дизайнына да байланысты.
Есіңізде болсын, фаралардағы шамның түрін өзгерту мүмкін емес (тек бүкіл фарамен бірге). Басқа жағдайларда заңнамалық шектеулер бар. Жарықтандыруды жақсартудың жалғыз жолы, бірақ айыппұл алмау – шамды бірдей электр қуатымен, бірақ үлкен жарық күшімен орнату.
Автокөліктің маркасына сәйкес шамдарды таңдау маңызды: барлық компоненттер көлік құралының электр жабдықтарымен үйлесімді болуы керек. Үлгі қатарына, шығарылған жылына назар аударыңыз.
Шамды қалай ауыстыру керек?
Фаралардағы жарықдиодты шамдар көбінесе бірден емес, бір-бірден жанып кетеді. Олардың дизайны өте күрделі және жұмыс кезінде нақты білім мен дағдыларды қажет етеді. Мұнда сізге автоэлектрик көмектеседі – фараны өзіңіз бөлшектеуге тырыспай, оның қызметтеріне жүгініңіз.
Бірақ ксенон және галоген шамдары үшін мұндай қатаң шектеулер жоқ. Сіз оларды өзіңіз өзгерте аласыз. Бірнеше кеңестер:
- Қазіргі заманғы машиналарда халықаралық стандарттарға сәйкес шамды қолмен және бұрағышпен алуға болады-әйнектер мен рефлекторларды алып тастаудың қажеті жоқ.
- Артқы шамдардағы шамдарды магистраль ішінде өзгерту оңайырақ – тек бұрыштардағы қаптаманы алып тастау керек.
- Жақын және алыс жарық шамдары үшін сіз бүкіл фараны алып тастауыңыз керек-ол негізінен ысырмаларға бекітіледі.
- Шам алынған кезде оның жарамдылығын тексеріп, батареяға тікелей қосыңыз. Егер ол жанбаса, оны жаңасына ауыстырыңыз. Егер ол жарқырап тұрса-кернеудің жоқтығынан проблеманы іздеңіз.
Ксенон шамдарын жұппен ауыстырған дұрыс. Шындығында, жұмыс кезінде олар «күйіп кетеді» және түс температурасын өзгертеді. Егер сіз тек бір шамды ауыстырсаңыз, онда сіз бірден түс айырмашылығын байқайсыз — бұл көзге жағымсыз болады.
Кез келгенін ауыстырған кезде автошамдар өндірушінің нұсқауларын орындаңыз. Ал қиындықтар туындаған жағдайда – автосервиске хабарласыңыз.
Қорытынды
Көліктегі шамдар қауіпсіздіктің маңызды элементі болып табылады. Тиісті жарықтандыруды таңдағанда, сіз өндірушінің ұсыныстары мен заңнамасына назар аударуыңыз керек. ҚР Заңы автомобиль жарығы мәселелерінде өте қатал.
Жаңа шамды таңдағанда, түсін, қуатын, кернеуін және жарық күшін бағалаңыз. Бірақ алдыңғы шаммен бірдей негізі бар шамды сатып алуды ұмытпаңыз. Галоген мен ксенон шамдарын өзіңіз өзгерте аласыз, ал жарықдиодты шамдарды ауыстыру үшін мамандарға хабарласыңыз.
Соңғы мақалалар
2019 жылғы мәліметке сүйенетін болсақ, Қазақстанда жұмыс көп болғанымен білікті мамандар жетіспейді…
Үйдегі немесе пәтердегі қабырғалардың соңғы әрлендіруі дизайн жобасы кезеңінде де қарастырылады. Біріншіден…
Көбінесе шуды оқшаулау мәселесі жөндеу жұмыстары жүргізіліп, үйде тұрып жатқан кезде пайда…
Ыстықтан қозғалтқыштың қызып кетуі жиі кездесетін мәселе. Бірақ оны елемеуге болмайды, себебі…
Жазды дәл есте сақтау үшін оған белсенді демалысты қосыңыз. Жылы маусымның соңғы…