Оталдыру шамдарын қалай таңдауға болады
Оталдыру шамдары – конструкциясы бойынша қарапайым, бірақ кез келген көліктің қозғалтқышының өте маңызды бөлшектері. Шағын өлшемдерге қарамастан, әрбір оталдыру шамы қозғалтқыштың тұрақтылығына, отын шығынына, қуатына, күш қондырғысының іске қосылуының қарапайымдылығына әсер етеді.
Оталдыру шамдары не үшін қажет
Оталдыру шамдары не үшін қажет деген сұраққа жауап бермес бұрын, олардың құрылымымен танысу керек. Бұл автомобиль бөлігінің негізгі элементтері келесідей:
- жоғары вольтты кабельге арналған түйіспелі шықпа;
- оқшаулағыштың қырлары (кезбе токтарды сөндіреді және іргесін салқындатады);
- керамикалық оқшаулағыш;
- шам кілтіне арналған металл корпус;
- бас (орталық) электрод;
- бүйірлік электрод (немесе бірнеше);
- тығыздағыш сақина.
Оталдыру шамының жұмыс істеу принципі қарапайым: оның негізгі мақсаты – қажетті уақытта ұшқын шығару. Корпус-бөлшектің шынысы қозғалтқышқа, ал мотор – шанақтың «массасына» жалғанған. Шамның басқа полюсі тұтану жүйесіне қажет болғанда іске қосылады. Плюс минусқа тигенде ұшқын береді және отын қоспасын тұтандырады (осылайша автобөлшектер деген атау шығады). Ұшқын негізгі және бүйірлік электрод (немесе электродтар) арасында өтеді.
Оталдыру шамдарының түрлері
Оталдыру шамдарының түрлері өте алуан түрлі, никель ең танымал және қол жетімді болып саналады. Оларды қарапайым деп те атайды. Техника иелерінің көпшілігі бір электродты никельді модельдерді пайдаланады. Мұндай бөлшектердің конструкциясы көптеген ондаған жылдар бойы өзгеріссіз қалды. Сонымен бірге олардың қызмет ету мерзімі шектеулі. Егер сіз жоғары сапалы отынды пайдалансаңыз және жақсы жолдармен жүрсеңіз, никельді шамдар 30-40 мың шақырым жүріске дейін қызмет етеді.
2-4 бүйірлік электродтары бар никельді шамдарды ұзағырақ пайдалана аласыз. Электродтар кезектесіп тозады, сондықтан бұйым ұзағырақ қызмет етеді. Бірақ көп электродты өнімдерде жанғыш қоспаның тұтануында ақаулар бар.
Платина шамдары автомобиль қозғалтқыштарының құрылымына кәсіби мотоспорттан енген. Асыл металдарды пайдаланудың нәтижесі платинаның разрядты жақсы өткізетінін, жұмыс тұрақтылығын және қозғалтқыштың жақсы берілісін қамтамасыз ететінін көрсетті. Әрине, мұндай қымбат металдан жасалған автокөлік бөлшектерін сатып алу сізге айтарлықтай (3-4 есе) қымбатқа түседі. Бірақ қызмет ету мерзімі де қуантады, себебі 70-80 мың км құрайтын болады.
Иридий шамдары одан да сенімді және берік нұсқа болып табылады. Бұл коррозияға төзімділігімен және қаттылығымен ерекшеленетін ең жоғары балқу температурасына ие жаңа буын өнімдері. Бұл қасиеттері ұзақ мерзімді жұмысқа кепілдік береді (120 мың км-ге дейін). Қозғалтқышқа иридий немесе платина бөлшектерін орнату арқылы сіз бірқатар артықшылықтарды сезінесіз:
- отын шығынын 2-7%-ға дейін төмендеуі;
- қозғалтқыш қуатының артуы;
- мотор жұмысының тұрақтылығы;
- пайдаланылған газдар қосымша тазартылады;
- қозғалтқышты іске қосу кез келген ауа райында жұмсағырақ болады.
Яғни, жоғары құнына қарамастан, иридий немесе платина бөлшектерін сатып алу өзін-өзі толығымен ақтайды.
Оталдыру шамдарын таңдау параметрлері
Ерте ме, кеш пе, қозғалтқыштың бұл элементін ауыстыруға тура келеді. Таңдау кезінде бірқатар параметрлерді ескеру қажет.
Бұранданың өлшемі мен түрі
Таңдауды бұйымның өлшемі мен бұранда түрін таңдаудан бастау керек екені қисынды: үйлеспейтін автокөлік бөлшегін пайдалана алмайсыз. Бірақ сіз оны бұрап қойсаңыз да, бұл поршеньдің бұзылуына әкеледі. Ескі шамның өлшемдерін өлшеп алу ең ыңғайлы әдіс болып саналады. Сізге бұранданың диаметрін, қадамын және ұзындығын өлшеу қажет.
Бұранданың диаметрі 8-18 мм аралығында. Барлық дерлік автомобиль қозғалтқыштарында 14 мм шам орнатылған. Ескі көліктерде – 18 мм. 14 мм үлгілердегі бұранданың әдеттегі қадамы 1,25 мм, 18 миллиметрлік үлгілерде 1,5 мм.
Бұрандалы бөліктің ұзындығы айтарлықтай өзгеше болуы мүмкін: 9,5 мм, 12,7 мм, 19 мм, 26,5 мм. Көп жағдайда көлігіңіздің қозғалтқышында бұрандалы бөлігінің ұзындығы 19 мм болатын шамды табасыз. 12 мм бұрандалы бөлшектер – ескі карбюраторлы машиналар.
Қыздыру саны (жылу мәні)
Қыздыру саны – бақыланбайтын қыздыру тұтануы пайда болатын қысу көрсеткіші. Көрсеткішке байланысты суық, орташа және ыстық шамдарды ажыратады.
Бөлшектердің бірінші түрі (суық) жоғары қысымды қозғалтқыштарда және жоғары октанды отынды пайдалануда қолданылады. Ыстық сығымдау коэффициенті төмен қозғалтқыштарда және төмен октанды отынды пайдаланғанда қолданылады. Орташа шамдар – автокөлік жүргізушілерінің көпшілігі пайдаланатын өнімдердің ең танымал сегменті.
Электродтар саны
Ең қарапайым автокөлік бөлшектерінде бір орталық және бір бүйірлік электрод бар. Бұл құрылым көптеген ондаған жылдар бойы жасалған, оны жасау оңай және бағасы қолжетімді. Ұшқынның бір ғана жолы бар – екі электрод арасында сырғып өту.
Қызмет ету мерзімін ұзарту үшін өндірушілер 2, 3 немесе 4 бүйірлік электродтарды пайдаланады. Ұшқын ең аз қарсылық жолын таңдайды және сол жолмен жүреді. Бірнеше бүйірлік электродтары бар тығынның қызмет ету мерзімі 1,5-2 есе артады. Бұл ретте құны сіз үшін де аса ерекшеленбейтін болады.
Электродтар арасындағы саңылау
Қозғалтқыш цилиндрлеріндегі отын-ауа қоспасының тұтануында оталдыру шамының саңылаулары маңызды рөл атқарады. Электрод тозған сайын саңылау өзгереді – шам неғұрлым сапалы болса, саңылау соғұрлым баяу өзгереді. Карбюраторлы қозғалтқыштар үшін саңылау 0,5-0,6 мм, электронды тұтану жүйесі бар карбюраторлар үшін – 0,6-0,7 мм, инжекторлық моторлар үшін – 1-1,3 мм оңтайлы болып саналады.
Оталдыру шамдарын таңдау бойынша ұсыныстар
Сіз үшін ең оңай әдіс – ескі шамды алып, оны автокөлік дүкеніндегі маманға көрсету, ол параметрлері мен өлшемдері ұқсас өнімді таңдайды. Бірақ, мысалы, егер сіз интернет-автокөлік дүкенінен компоненттерді сатып алсаңыз, бұл әдіс әрқашан мүмкін бола бермейді.
Өндірушінің ұсыныстары
Ең алдымен, қосалқы бөлшектерді таңдағанда, автокөлік өндірушісінің ұсыныстарына сүйеніңіз. Техникаға арналған техникалық құжаттамада сіз белгілі бір үлгіде қандай шам түрін пайдалану керектігін таба аласыз. Сондай-ақ, сіз авто қызметтер ұсынатын қызмет көрсету станциясына бара аласыз: сізге қызметкерлер бөлшектердің ең жақсы нұсқасын кеңес береді.
Егер сіздің көлігіңіз ескі болса және оған құжаттар табылмаса немесе өндіруші шамның түрін көрсетпесе, әйгілі автомобиль маркаларының өнімдеріне назар аударған жөн. Әрине, бұл ретте бұйымның барлық өлшемдерін ескеріңіз.
Қозғалтқыштардың әртүрлі типтері үшін шамдарды таңдау
Жоғарыда аталған ұсыныстардың барлығы бензинді қозғалтқыштар мен ГБЖ-да жұмыс істейтін жабдықтарға жарамды. Газсыз жұмыс істеу үшін платина мен иридий шамдарына назар аударған жөн. Егер кәдімгі никельді шам орнатылса, газбен жүру кезінде көміртегі шөгінділерінің тез пайда болуына байланысты олардың қызмет ету мерзімі айтарлықтай қысқарады.
Дизельді моторда мүлдем басқа бөлшектер – қыздыру шамдары қолданылады. Олар басқа принцип бойынша жұмыс істейді – олардағы токтың әсерінен бір ұшы қызады, ол жану камерасында дизель отынын тұтандырады. Мұндай бөлшектерді тазалау мүмкін емес, оларды тек ауыстыруға тура келеді.
Пайдалану жағдайларының оталдыру шамдарының қызмет ету мерзіміне әсері
Бөлшектердің қызмет ету мерзіміне көптеген факторлар әсер етеді. Бұл жанармайдың сапасы ғана емес, сонымен қатар:
- бензиндегі қоспалар (толық жанбауы мүмкін, электродтардағы көміртегі шөгінділері тезірек пайда болады);
- ГБЖ-мен бірге жұмыс істеу (газбен жұмыс істегенде никель электродтарында көміртегі шөгінділері тезірек пайда болады);
- қозғалтқыштағы дұрыс қатайту (қатайту дұрыс емес болса, қызып кетуге және тозуға әкеледі);
- мотордың жасы – ескі қозғалтқыштарда майдың бір бөлігі электродтарға шөгіп, өткізгіштігін нашарлатады және тозуға әкеледі;
- қозғалтқыштың қызып кетуі және кептелісте жиі жүру шамдардың қызмет ету мерзімін қысқартады;
- қозғалтқышты ұзақ уақыт қыздыру қызмет ету мерзіміне кері әсерін тигізеді.
Шамдардың қызмет ету мерзімін үштен біріне қысқарту үшін жоғарыда аталған факторлардың біреуі ғана жеткілікті.
Шамдарды ауыстыру қажет екенін қалай анықтауға болады
Тәжірибелі автомеханикке оталдыру шамының түсін қарап, оны өзгерту уақыты келгенін білу жеткілікті. Бұл тактиканы сіз де қолдана аласыз. Қоңыр түс– оталдыру шамының дұрыс түсі. Ол қозғалтқыштың қалыпты жұмысы туралы айтып береді. Көкшіл реңктері бар қара түс – бұл сіздің машинаңыздың моторы шамадан тыс байытылған қоспада, ал ақ – азайған қоспада жұмыс істейтіндігінің дәлелі. Екі белгі де маманның назарын аудару қажеттілігін көрсетеді.
Сіз басқа белгілер бойынша шамға қатысты мәселелер туралы қорытынды жасай аласыз. Олардың ішінде:
- қозғалтқыш жұмысының шуының өзгеруі (қозғалтқыш цилиндрларының бірінде қоспаның қалыпты жануы бұзылады);
- газ педалін басқан кезде қуаттың төмендеуі;
- мотор қуатының жалпы жоғалуы;
- газ шығуы қалыпты емес;
- бос жүріс кезіндегі дірілдер және т.б.
Ең алдымен, сіз оталдыру шамдарының күйін, электродтар арасындағы саңылауды, күйе шөгінділерінің бар-жоғын тексеруіңіз керек. Шамдарды ақаулар пайда болғаннан кейін емес, ережеге сәйкес ауыстырған жөн: 10-15 мың шақырым сайын бір рет тексеріп, қажет болған жағдайда ауыстырыңыз.
Қорытынды
Оталдыру шамы – конструкциясы бойынша қарапайым, бірақ автомобильдің өте маңызды бөлшегі. Элементті ауыстыру тіпті жаңадан бастаған автокөлік әуесқойлары үшін де қиын болмайды. Шамдардың жай-күйін қадағалаңыз, өйткені сізге қозғалтқыштың аса күрделі және қымбат ақауларын жөндеуден гөрі оларды уақытында ауыстыру арзанырақ түседі.
Жиі қойылатын сұрақтар (FAQ)
Үйде оталдыру шамдарын күйе шөгінділерінен қалай тазартуға болады?
Электродтарды механикалық жолмен: щеткамен, егеуішпен, сыммен тазалауға болады, бірақ бұл әдіс қауіпті, себебі электродты зақымдауы мүмкін. Химиялық әдіс шамды аммоний ацетатына батыруды және жұмсақ щеткамен тазалауды көздейді. Иридий өнімдерін термиялық әдіспен тазалаңыз: оларды пештің қыздырғышының үстінен қыздыру немесе қозғалтқышты 2 мың айналымға дейін қыздыру және бірнеше шақырым жүру.
Оталдыру шамдарының жұмысқа қабілеттілігін қалай тексеруге болады?
Шамды қозғалтқыш жұмыс істеп тұрған кезде оны кезекпен өшіру арқылы тексеруге болады. Егер қозғалтқыш жылдамдығын өзгертсе, шам жұмыс істейді деген сөз. Мультиметр көмегімен сіз орталық электродтың күйін тексере аласыз: нөлдік қарсылықпен электродтың тозуын бағалауға болады.
Бензин мен газ үшін қандай шамдар жақсы?
Бензин мен газ үшін платина мен иридий шамдары ең жақсы болып саналады. Кәдімгі никельдер тезірек тозады. Артықшылықтары мен ерекшеліктері туралы толығырақ жоғарыдағы мақаладан білуге болады.
Өндіруші ұсынғаннан басқа оталдыру шамының түрін қолдануға бола ма?
Ешбір жағдайда бөлшектердің басқа түрін орнатуға болмайды. Кейде тіпті материал маңызды: егер өндіруші никель электродтары бар шамдарды ұсынса, қалған параметрлер сәйкес келсе де, тек соны орнатыңыз. Тұтану жүйесі белгілі бір кернеуге арналған, ал оның өзгеруі тез тозуға әкелуі мүмкін.
Соңғы мақалалар
2019 жылғы мәліметке сүйенетін болсақ, Қазақстанда жұмыс көп болғанымен білікті мамандар жетіспейді…
Үйдегі немесе пәтердегі қабырғалардың соңғы әрлендіруі дизайн жобасы кезеңінде де қарастырылады. Біріншіден…
Көбінесе шуды оқшаулау мәселесі жөндеу жұмыстары жүргізіліп, үйде тұрып жатқан кезде пайда…
Ыстықтан қозғалтқыштың қызып кетуі жиі кездесетін мәселе. Бірақ оны елемеуге болмайды, себебі…
Жазды дәл есте сақтау үшін оған белсенді демалысты қосыңыз. Жылы маусымның соңғы…