Дайын бизнесті сатып алу кезінде нені білу керек?
Сіздің алғашқы бизнесіңізді құру бәлішті бірінші рет пісірумен бірдей. Сіз рецепттерді үйренесіз, интернеттегі бейнелерді көресіз, қамыр илейсіз, ас үйге ұнды шашып боласыз. Нәтижесінде сіз дәмді, бірақ қисық бәліштерді аласыз. Бірақ сіз уақытты үнемдеп, көрші үйдегі наубайханадан ұқыпты жасалған және дәмді дайындалған бәлішті сатып ала аласыз.
Ісін жаңа бастаған кәсіпкерлердің шамамен 90%-ның ісі күйіп кетеді. Уолт Дисней бірнеше рет банкротқа ұшырады. Бұл бизнес саласы үшін қалыпты жағдай. Бірақ егер сіз құнтты адам болсаңыз, онда сіз үшін дайын бизнес бар – ол қазірдің өзінде нарықта орныққан. Әрі қарай – бизнесті сатып алу кезінде нені білу керек.
Дайын бизнес деп не аталады: анықтама
«Дайын бизнес» – бұл ішкі процестері бар шағын кәсіпорындардың өкілдеріне бекітілген ұғым. Жоба қазірдің өзінде пайда болу және алғашқы табыс алу кезеңдерінен өтті, ал оның қаржылық пайдасы тұрақты болды.
Мұндай бизнесті анықтайтын бірнеше критерийлер:
- үнемі өнімдер немесе қызметтер шығарады;
- бухгалтерлік қызмет дұрыс жүргізіледі;
- айналымда қаражат бар.
Жоба нарықта өз орнын алды. Ал мұндай бизнесті сатып алу активтерге, дайын істерге және олармен байланысты бизнес-процестерге меншік құқығын беруді білдіреді.
Бизнесті сатып алу керек пе: оң және теріс жақтары
Белгілі бір сегментте дайын бизнесті сатып алу тиімді ме, жоқ па, соны бірден бағалаңыз. Негізгі артықшылықтары:
- кәсіпорын даму кезеңдерінен өтіп, өз тарихын алды;
- үй-жай мен жабдық бар және жұмысқа енгізілген;
- сату және жеткізушілермен байланыс арналары жолға қойылған;
- сатылымға шығатын өнімдер адамдарға бұрыннан таныс.
Дайын бизнесті сатып алу тиімді, өйткені одан түскен пайда бірден келеді. Бұл ретте күйіп кету тәуекелдері өз ісін нөлден жасау кезіндегіден төмен.
Бұл жағдайда да кемшіліктер бар. Бизнес қазірдің өзінде белсенді қызмет атқарды, яғни бұл уақытта жаман беделге және клиенттердің теріс пікірлеріне ие болған болуы мүмкін. Тәуекелдер құжаттарды рәсімдеумен, өнімнің сапасымен және қаржымен байланысты. Тұзаққа түспеу үшін алдымен дайын бизнесті қалай дұрыс сатып алу керектігін зерттеу керек.
Дайын бизнесті сатып алу кезінде нені білу керек: 4 сұрақ
Жұмыс істеп тұрған бизнесті сатып алу өте оңай. Ал мәміле жасамас бұрын ол туралы барлық ақпаратты тексеру қиынырақ. Біз бизнесті сатып алу кезінде кәсіпорынның проблемалық жерлерін анықтауға көмектесетін сұрақтар дайындадық.
Бұл бизнес тиімсіз бе, жоқ па?
Сатып алудан бұрын бизнесті тексерудің алғашқы қадамы – оның кірістілігін зерттеу. Нақты жағдай құжаттарда көрсетілгеннен де нашар болуы мүмкін. Мысалы, бір жерде жеткізушілерге қарыз болуы мүмкін.
Бизнестің шығыны мен проблемаларын көрсететін бірнеше факторлар:
- бизнес бірнеше жылдан бері жұмыс істеп келеді, бірақ әлі өзіндік құнын өтемеген;
- оның банкте немесе жеткізушілер алдында қарызы бар;
- кадрлардың ауысуы – еңбек ұйымының нашарлығын немесе болашақтың жоқтығын көрсетуі мүмкін;
- компанияның клиенттерінде ол туралы көптеген жаман пікірлері бар;
- фирма даму, коммуникация және маркетинг тұрғысынан бәсекелестерінен артта қалды.
Бұл мәселелердің барлығы шешіледі. Бірақ егер бизнес көптеген жылдар бойы дұрыс жұмыс істемесе, сіз оған көп ақша салуыңыз керек.
Көбінесе шығындар компания ішіндегі процестерді басқаруда, ұйымдастыруда тәжірибенің жеткіліксіздігімен байланысты. Мысалы, дұрыс бөлінбеген мақсатты аудитория немесе нашар қаржылық менеджмент шығынға әкеледі.
Бизнесте шығын тек ақшаның жетіспеушілігі емес. Компанияның рентабельділігі сонымен қатар клиенттердің пікірлерімен, қызметкерлердің жұмысымен, өнімнің сапасымен және саладағы бәсекелестермен анықталады. Егер екі тармақта, кем дегенде, проблемалар болса, бұл компания сізге көп қаржы әкелуі екіталай. Кем дегенде басында.
Неліктен дайын бизнес сатылады?
Кәсіпорын ішіндегі проблемаларға байланысты сатылады деп бірден ойламаңыз. Мұның бірнеше кең таралған себептері бар:
- Компания иесінің қоныс аударуы – әлемнің әр түкпіріндегі немесе тіпті бір елдегі аудиторияның ерекшеліктеріне байланысты әрқашан шағын немесе орта бизнесті өзіңізбен бірге алып жүруге болмайды.
- Шаршау – егер иесі бизнеске деген құлшынысы мен энергиясын жоғалтса, оның фирманы сатуға шешім қабылдағаны дұрыс.
- Қайта инвестициялау – әсіресе иесінің бір-бірімен қиылыспайтын бірнеше бизнесі болған жағдайда.
- Істің дамуына, рентабельділігіне және болашағына әсер ететін бірнеше меншік иелері арасындағы келіспеушіліктер.
Белсенді бизнесті сатып алу әсіресе танымал адам сатқан жағдайда қауіпті. Мысалы, жобаларды нөлден алып, оларды жоғары деңгейге көтеріп, сатуға шығаратын кәсіпкер бар. Кейде компания тек сол адамның белгілі есімімен танымал болады. Меншік иелері өзгергеннен кейін бизнес аудиторияның бір бөлігін жоғалтуы мүмкін.
Компанияның өзінде не бар?
Дайын бизнесті сатып алмас бұрын, сіз барлық мәліметтерді тексеріп, нақтылауыңыз керек. Бағалау үшін үш әдіс ойлап табылды:
- Табыс тәсілі. Ол пайданы есептеуге негізделген. Онымен сіз бірден компанияның нақты құнын аласыз. Алайда, нәтиже ұзақ мерзімді перспективада емес, бір сәтте болады — экономиканың тұрақсыздығына байланысты жағдай тез өзгеруі мүмкін.
- Нарықтық тәсіл. Оның принципі бизнесті осы саладағы басқа компаниялармен салыстыруға негізделген. Әр түрлі уақыт аралығындағы бағаларды салыстырыңыз.
- Шығынды тәсіл. Оның принципі болашақта бизнесті жүргізу шығындарын қарастыруға негізделген.
Бизнесті үйрену кезінде due diligence сізге көмектеседі. Бұл әртүрлі көзқарастар бойынша нақты аудит процедурасы.
Тексеруді оқытылған адамдар жүргізеді, олар кейін ағымдағы жұмыс, проблемалық орындар мен перспективалар туралы толық есеп береді. Бұл тәсілмен факторлар зерттеледі:
- операциялық, компанияның тарихы, қызметкерлердің пікірлері, ішкі бизнес-процестердің тиімділігі ретінде;
- заңды, құжаттар мен меншік құқығының заңдылығы ретінде;
- салықтық, мемлекеттік ұйымның тексеру тәуекелдері, қарыздары;
- қаржылық, кірістер мен шығыстардың көрсеткіштері ретінде;
- маркетингтік, бәсекеге қабілеттілік, перспектива, тұтынушылардың пікірлері ретінде.
Due diligence қызметі өте қымбат. Бірақ оны нақты табысты бизнеске инвестиция ретінде қарастыруға болады. Мамандар әр тармақ бойынша бағалау жүргізеді, содан кейін кәсіпорынның рентабельділігі туралы жалпы қорытынды береді.
Қандай құжаттарға назар аудару керек?
Құжаттарды зерттемей бизнесті сату және сатып алу мүмкін емес. Меншік иесі еш қиындықсыз қол жеткізе алатын келесі құжаттарды тексеру қажет:
- Компанияны тіркеу туралы куәлік. Оның көмегімен сіз компанияның банкроттыққа ұшырағанын, онымен қандай сот процестері байланысты болғанын, мемлекетпен келісімшарттар жасалғанын біле аласыз.
- Компанияның жарғысы. Мұнда меншік құқығын кім иеленетіні, қызмет түрлері көрсетілген. Кейде жарғыда бизнесті үшінші тұлғаларға сату мүлдем мүмкін емес деп көрсетіледі, бұл мәмілені мүмкін емес етеді. Әдетте бизнесті сату тәртібі көрсетілген корпоративтік шартқа қол жеткізген жөн.
- Қаржылық есептілік. Сату мен капиталдың кірістілік коэффициенті, дебеторлық берешек бойынша күндер саны, активтер айналымының көрсеткіштері, өтімділік коэффициенті сияқты көрсеткіштерді тексеру қажет. Мұның бәрі бизнесті жаңа деңгейге көтерудің және оның болашағын есептеудің қаншалықты оңай екенін көрсетеді.
- Салық декларациялары. Компанияның кірістер қызметіне қалай есеп бергенін, барлық салықтарды төлегенін бірден түсіну маңызды.
- Қарыз шарттары. Қызметтерге қандай мерзімде ақы төлеу керектігін, міндеттемелер бойынша қандай төлемдер көзделетінін түсіну маңызды.
Сіз сатып алатыныңызға құқықты тексеруіңіз керек. Меншік иесі жұмыс істеп тұрған бизнесті сатуға шешім қабылдағанда, ол сатып алушыға сайттың доменіне, құрылыс астындағы жерге, сауда маркасына құқықтарды беруі керек.
Кәсіпкерлік әрқашан тәуекелдер болып табылады. Дайын бизнесті сатып алу нені білдіреді? Бұл оған біржола қоштасуға болатын соманы салу. Сондықтан жағымсыз тәжірибеге дайын болыңыз, бірақ бұл толыққанды аудит кезінде сирек кездеседі.
Дәл осы кезеңде бизнестің беделі мен адалдығын тексеру керек. Мысалы, егер компания мемлекеттік сатып алуды жүргізсе, оны жосықсыз заңды тұлғалардың тізілімінде тексеру керек. Сіз тіпті негізгі жеткізушілермен байланысып, компаниямен ынтымақтастық туралы олардың пікірін сұрай аласыз.
Мәміле жасаймыз
Сіз бәрін тексеріп, сатып алуды шешкен кезде, мәмілені дұрыс жасау маңызды. Егер сіздің заң бөліміңіз болмаса, OLX-та заң қызметтерін таңдаңыз. Мамандар құжаттарды дұрыс дайындауға және шарттың заңдылығын тексеруге көмектеседі.
Сатып алу-сату шартын қалай дұрыс жасауға болады?
Сатып алу-сату шарты – бұл Сіздің бизнеске меншік құқығыңызды растайтын негізгі құжат. Ол мүмкіндігінше дәл болуы керек және айла-шарғылар үшін бос орын болмауы керек.
Шартта не болуы керек:
- Шарттың мәні. 15 автокөлікке арналған ғимараттың алдында тұраққа дейін меншік құқығы берілгендердің барлығын көрсету.
- Меншік құқығының сатушыдан сатып алушыға, алдын-ала келісілген бағамен ауысуының егжей-тегжейлері.
- Қосымша шарттар тараптардың қолданылу мерзімі, құқықтары мен міндеттері, даулы мәселелерді шешу тәсілдері ретінде.
Барлық кезеңдерде заңгерлердің қызметтерін қолданған жөн. Мысалы, олар қолданыстағы құжаттарды тексеруге және барлық контрагенттермен келісімшарттардың күшін жоюға көмектеседі. Егер олар бар болса, олар сатушының заңсыз әрекетінің белгілерін табады.
Қорытындылар
Енді сіз бизнесті қалай сатып алуға болатынын және барлық тәуекелдер мен перспективаларды бағалау кезінде немен бетпе-бет келу керектігін білесіз. Қазірдің өзінде жұмыс істеп тұрған компанияны сатып алу идеясы – бизнесті дамыту кезеңінде ақша үнемдеудің тамаша мүмкіндігі.
Барлық құжаттарды екі рет тексеріп, толыққанды аудит жүргізіп, компанияның ерекшеліктерін зерттеуді ұмытпаңыз. Ол үшін әр түрлі саладағы мамандарға жүгінген жөн: экономистер, заңгерлер, маркетологтар.
Соңғы мақалалар
2019 жылғы мәліметке сүйенетін болсақ, Қазақстанда жұмыс көп болғанымен білікті мамандар жетіспейді…
Аяз, көктайғақ және тізеге дейінгі қар үйінділері сырттағы физикалық белсенділіктен бас тартуға…
Жаңа жылдық қарбалас уақыты жетіп қалды, демек, мерекеге дайындалатын кез келді. Бұл…
Ауа райы болжамы қарлы немесе мүлдем құрғақ қысты болжаса да, көктайғаққа алдын…
Егер душтан шыққан кезде кем дегенде бір рет еден жабынын толығымен ауыстыру…